Priests boezemt op alle fronten ontzag in. In niet-willekeurige volgorde: tijdens interviews, op plaat, op het podium. Vooral dat laatste dus. En tot voor kort ook in hun online voorkomen, door heel bewust niet actief te zijn op het sociale medium Facebook. Best bijzonder, zelfs voor beginnende punkers. “I think a lot of people are living in this blogosphere world, but that doesn’t feel very tangible,” liet gitarist G.L. Jaguar in 2014 optekenen in een van die talloze lezenswaardige interviews. “We’re out there playing real shows and meeting real people.”

Mooie woorden, en ze hebben het lang volgehouden, maar sinds heel kort is dan toch die Facebook-pagina opgetuigd. Mooie woorden, maar Priests deed het al een tijdje met Bandcamp, Tumblr en, dat dan weer wel, Twitter en Instagram. En met een superieur debuutalbum dat eind januari verscheen op eigen label Sister Polygon en van Pitchfork een 8,5 kreeg. Nu zullen recensenten zich vast wel eens achter de oren krabben, als na een paar dagen of weken de opwinding begint weg te ebben. Voor Priests uit Washington D.C. lijkt die 8,5 bij nader inzien juist een tikje aan de lage kant. Omdat ‘Nothing Feels Natural’ het beste punkalbum van het jaar is waarop je piano, cello, mellotron, klarinet en pedalsteel-gitaar kan vinden, terwijl ‘Appropriate’ en ‘Suck’ kunnen worden toegevoegd aan het lijstje ‘Great punksongs with saxophone’.

Met een zangeres die zingt, gilt, schreeuwt, loepzuivere kreten uitslaakt, een goeie grom in huis heeft. En in het geweldige ‘No Big Bang’ ook nog eens blijkt uit te blinken in spoken word. “All of the sudden all of the science and evolution and progress / I mean sure, it looks good from a distance but when you’re really inside of it you realize it’s fucking terrifying.” En dan is daar nog de live-reputatie van de geëngageerde D.C.-punks. Daar kunnen we wel naar linken, maar dat dient zelf te worden ervaren: op zaterdag 27 mei speelt Priests een ‘real show’ tijdens London Calling.

NB. De eerste twee cassettes van Priests (‘Tape 1’ en ‘Tape Two’) verschenen eind vorige maand (op Record Store Day) als ‘Early Recordings’ op wit vinyl.